zondag 17 april 2011

Sensitief

Er ontstaan allerlei nieuwe categorieën mensen en kinderen; Nieuwetijdskinderen, hoog-sensitief en nog meer fraaie bewoordingen.
Het gaat vooral om mensen die hun zintuigen wijd hebben openstaan, soms in zo'n mate, dat ze er last van krijgen. Ik denk niet dat deze mensen een speciaal ras of soort zijn, maar mensen die dicht bij zichzelf en hun kern staan. Kinderen hebben dat vaak al vanzelf. Veel mensen stompen later af onder het geweld van alle prikkels die tegenwoordig op ons worden afgevuurd in steeds grotere frequentie en intensiteit. Degenen die zich wat minder af (kunnen) sluiten, hebben er last van. Dat leidt tot mensen die last van geuren, smaken, straling,licht en lawaai hebben, zeker in onze dagelijkse stedelijke omgeving. Daarom de grote aantrekkingskracht van meditatie, retraites en stiltewandelingen.
Ook ik zou wel eens in een klooster willen leven, want de wereld is heel veel en heel hard en heel heftig en je kan hem niet lager draaien. Stop the world, I wanna get off. Tja, en dan naar een klein overzichtelijk planeetje zoals de De Kleine Prins. Met één roos, die je maar water hoeft te geven.
Toch verlangen we weer snel naar de haastige chaos die het hedendaagse leven brengt, want ook de stilte , daar kunnen we moeilijk mee omgaan. Ik probeer balans te vinden tussen het één en het nader, door regelmatig een soort retraites te houden, mijn stilte momenten te pakken en vooral mijn agenda niet vol te laten lopen. Ik omarm de stilte en de langzaamheid waar het kan, dan kan ik er weer even tegen om  anno 2011 te leven.

6 opmerkingen:

  1. Ik ben ook dol op stilte, rust en traagheid. De chaos van het hedendaagse leven gaat gelukkig grotendeels aan ons voorbij.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik ben het helemaal met je eens.
    Ik merk bijvoorbeeld dat ik tijdens het autorijden de radio helemaal niet aan wil hebben. Dat is me gewoon TEVEEL.
    Goed geschreven Vlasje.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. De chaos moet niet te groot zijn.Ik heb het gevoel,hoe meer ik aan stilte gewend ben,hoe moeilijker ik met lawaai kan omgaan. Eerdaags een drukke verjaardag. Dan "draai ik mijn diafragma dicht". Groeten Izerina

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Het is alsof ik over mezelf lees. Tegenwoordig trek ik me een uurtje per dag terug, ga op bed liggen en ga zo in gedachten mijn hele lichaam door. Beginnend bij mijn bekken. Na een uurtje ben ik overal geweest en heb ik door mijn hele lichaam licht laten schijnen. Daarna ben ik weer opgeladen. Als ik buiten veel lawaai hoor lukt het niet altjd. Ook zet ik wel eens een denkbeeldige muur om me heen als ik in drukke gebieden ben en zorg er voor dat ik door mijn buik blijf ademen.
    Ook ik verlang vaak naar oneindige velden met meren en mooie bomen, fluitende vogels, kortom: rust. Als die er niet zijn moeten we proberen rust te creëren in ons hoofd. Volgens mij kun jij dat goed.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mijn ene kind is hoog begaafd en de andere is hoog sensitief. Vastgesteld door psycholoog...

    Je hebt je handen vol aan...
    Gr,
    NZ

    BeantwoordenVerwijderen
  6. dank je wel voor het compliment Vasje! Natuurlijk mag jij mijn site doorgeven, ik voel me vereerd.
    Over bovenstaand stukje: heel herkenbaar. Ik ben hoog sensitief maar wist dat nooit. Dat heeft voor veel problemen gezorgd in mijn leven! Nu heb ik ME/CVS dus ik zal wel moeten afschermen. Maar dat is een hoge prijs geweest.

    BeantwoordenVerwijderen