woensdag 6 april 2011

Pick your battles

Op een aantal blogs kwam laatst de vraag naar voren, hoe ver ga je met consuminderen/groen leven en wat als je partner/gezin er anders over denkt?
Als alleenstaande is het laatste voor mij geen echt vraagstuk, maar omdat ik thuiszorg heb, ga ik niet alleen over het huishouden.  Mijn normen liggen duidelijk hoger dan die van mijn hulp en hoewel ze zeer goedwillend is, merk ik dat ze over veel zaken nog nooit diep heeft nagedacht, zodat ze heel anders werkt dan ikzelf. Vuilniszakken een beetje aanduwen en pas in de grijze bak als ze goed vol zijn? Nee. Automatisch afval scheiden? Nee. Even nadenken of iets wel moet of nodig is? Niet echt. Ik probeer haar redelijk vaak wat mee te geven, maar ga daar niet te diep op in. Ik neem haar in principe niets kwalijk, want ze werkt verder heel goed en consciëntieus, maar geef wel hints en ze doet het maar met mijn schoonmaakspullen, ik koop echt geen enge reinigers.
Dat is meteen mijn antwoord op bovenstaande vragen; wees rekkelijk voor anderen en preciezer met jezelf, als je dat wilt. Zie het niet als een halszaak, maar besef dat alles wat wel gedaan wordt, al helpt. In een gezin kun je ook om tafel gaan zitten en met elkaar bespreken wat ieder wil bijdragen en hoe je respect toont voor andermans opvattingen. Ook met eten is het zo, de een eet graag vlees, de ander kan moeiteloos zonder. De een wil zoetigheid, de ander juist niet. Probeer compromissen te sluiten en beredeneer je eigen eigen standpunten goed naar de ander toe. Leg desnoods wat lektuur neer.
Voor jezelf is het goed om eens op een rijtje te zetten wat je doel(en) zijn. Wil je sparen voor een oudedagreserve of een huis.auto/vakanties? Wil je uit idealisme het milieu helpen sparen? Wil je het beste voor je lijf of de wereld, of voor de toekomst van kinderen/kleinkinderen? Haal uit goede sites/boeken wat punten die hiervoor genoemd worden en kijk wat NU haalbaar is (in jouw situtatie, met jouw gezin, baan, geld) en probeer daar zoveel mogelijk punten (desnoods in fases) van te integreren in je leven. Als je daar tevreden over bent, kunt je altijd nog verdere stappen doen. Bevalt het niet, schrap dan de dingen die je in de praktijk niet haalbaar vind, of kijk naar alternatieven.
Het is geen oorlog, maar een omslag in denken en doen en elke stap is waardevol.
Het is goed om regelmatig nog eens te kijken hoe de zaken ervoor staan; is het wat ingezakt, motiveer jezelf dan opnieuw, bevallen dingen niet, verander ze, ben je een beetje teruggevallen, kijk of je jezelf weer kunt aanscherpen. Keep the spirit!

5 opmerkingen:

  1. Goede richtlijnen. Hier help je mensen mee!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Klopt, ik heb het ook al eens gezegd: iemand bekeren kun je proberen maar komt al snel betuttelend over. Mijn man gooit plastic afval gewoon in de vuilnisbak en ik scheid het netjes tot vervelens toe. Maar we maken er geen strijd van, we lachen er zelfs om. Met humor kun je sowieso veel oplossen. Met zelfspot ook. En als iemand uit onwetendheid milieuonvriendelijk bezig is kun je daar subtiel op wijzen. Oudere mensen blijven vaak in gewoontes hangen, zo pakt mijn moeder veel dingen in aluminiumfolie voor ze het weggooit. "Dan stinkt de afvalbak niet zo". Ze doet er daarna ook nog een plastic zakje om. Maar ik hoef er niets van te zeggen, dan wordt ze boos. Ik ga er dus geen halszaak van maken, 't is m'n moeder hè...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het lijkt me wel moeilijk om te zien,dat iemand van de thuiszorg anders werkt. Je hebt gelijk,dat je dat het beste kunt accepteren met eens een kleine aanwijzing. Ik denk ineens,hoe moeilijk een consuminderende thuishulp het moet hebben bij al die consumeerderende clienten. Groeten Izerina

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik probeerde te reageren op "het slijk der aarde" maar dat lukte niet. Misschien omdat ik mijn instellingen heb gewijzigd en "anoniem" volger ben geworden i.p.v. "openbaar"?
    Ik vind het in elk geval een erg goed logje!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ook vandaag kan ik geen reactie plaatsen onder "niet-weten". Heb je je instellingen gewijzigd of komt het doordat ik je anoniem volg?
    In elk geval wens ik je een fijn weekend.

    BeantwoordenVerwijderen