maandag 25 april 2011

Levensfilosofie

Ik heb besloten om gelukkig te zijn,
en dat is beter voor de gezondheid.

Voltaire  (ingestuurd door: Mark de Beir, Leuven BE) 


Dit  is de Dagelijkse Gedachte die ik vandaag opende in mijn mailbox en ik ben het er zo mee eens.
Het leven heeft me zeker niet erg meegezeten op gebied, van gezondheid, relaties en geld, maar ondanks dat en door therapie toen ik in de veertig was, heb ik me nog nooit zo gelukkig gevoeld als de laatste jaren. De jaren waarin kanker bij mijzelf heftig toesloeg, ik vele vrienden verloor vooral aan kanker , een brand mijn woonkamer verwoestte en mijn lichamelijke mogelijkheden steeds meer inkrompen, zijn jaren van dankbaarheid en vrede geweest. Ik ben blij met elke dag, ondanks pijn, verdriet en beperkingen. Waarom? Omdat het mooi is om te leven, om deel uit te maken van die onbegrijpelijke veelheid en een stofje in tijd en ruimte te zijn. Omdat ik mezelf steeds beter heb leren kennen, waarderen, liefhebben en daardoor duidelijker in het leven sta, meer kan aanvaarden, minder wil hebben, minder wil controleren.  Ik voel me het gedichtje van Joke van Leeuwen;


Ozo heppie

Ik voel me ozo heppie,
zo heppie deze dag
en als je vraagt: wat heppie
als ik eens vragen mag,
dan zeg ik: hoe wat heppie,
wat heppik aan die vraag,
heppie nooit dat heppieje
dat ik hep vandaag? 

8 opmerkingen:

  1. Mag dit bij mijn 'citaten' zetten?
    Gr,
    NZ

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Geweldig gedichtje! Goed dat je je erdoor laat leiden!!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Positief in het leven staan is inderdaad veeeeel gezonder! Fijn dat je zo goed in je vel zit, geniet er van en nog een fijne paasdag!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Heerlijk om te lezen hoe positief je bent.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dank je Vlasje. Wat jammer,dat we geen buren zijn.Ken je het boek "vanaf hier vanaf nu"van Ram Dass? Dat beschrijft zo mooi hoe je naar binnen kunt gaan,als naar buiten minder lukt. Groeten Izerina

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Nee, Izerina, dat boek ken ik niet. Heb wel veel boeken over vergelijkbare dingen gelezen. Zal eens bij de bieb informeren. Fijne avond en ik hoop dat je herstel naar wens gaat!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een mooie levensfilosofie!!
    En ja, het is waar he ...... je kunt je eigen leven in je eigen hand nemen!
    Ik ga er eens wat vaker bij stil staan en inderdaad besluiten dat ik gelukkig wil zijn en blijven :-)
    Bedankt dat je dit deelt.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Grappig, ik las deze spreuk twee weken geleden bij mijn homeopaat! In het Duits (geen idee waarom, de man was toch Frans?), maar het klinkt zo mooi...


    Da es sehr förderlich für die Gesundheit ist, habe ich beschlossen glücklich zu sein!

    En zo denk ik er ook over.

    BeantwoordenVerwijderen