dinsdag 26 april 2011

Kruiden

Op en naast een tafeltje naast de keukendeur staan de meest gebruikte keukenkruiden. Peterselie, oregano, laurier, bieslook, meerdere soorten pepermunt, salie, rozemarijn, , dille, citroenmelisse, tijm, dragon en selderij. Vandaag naar het tuincentrum geweest en naast een paar tomatenplanten en rode geraniums heb ik ook bonenkruid, kervel en venkel aangeschaft. Het wordt dus weer heerlijk genieten van rauwkostsalades, soepen en sauzen met verse kruiden. Wat is er lekkerder dan een tomaatje met verse basilicum (staat binnen, want is een grote warmte liefhebber)? Het is gewoon een gebakje!

6 opmerkingen:

  1. Daar verheug ik me ook alop. Mijn man heeft gisteren tomatenplanten gekocht. Ik had te laat gezaaid en dat werd niets. Groeten Izerina

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Er is niets lekkersders. Voor mij toppunt van de zomer (lente).

    Maar als ik hoor wat jij allemaal hebt! En jij gebruikt het echt allemaal! Dat vind ik dus super knap.

    Ik had in voorbije jaren meer kruiden maar nu beperk ik mij tot basilicum, tuinkers en bieslook. En rucola De rest gaat namelijk niet op bij ons. Ook mijn schuld. En dan ik weer hele bossen weggeven. Dat is op zich niet zo erg maar ik heb gewoon weinig ruimte. Dus doe ik in 3 emmers bieslook en in 4 emmers basilicum nu en dan nog heb ik niet altijd genoeg. Van de basilicum en rucola maak ik ook pesto trouwens en die gaat in de vriezer. Ik had mijn laatste potje pas in maart op.

    Van groentes doe ik nu alleen tomaten, courgettes, diverse soorten sla, komkommer en paprika.

    Groetjes,
    NZ

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ja heerliijk basilicum!
    Tegenwoordig gebruik ik zevenblad veel. Lekker door cottage cheese (de vegetarische versie)en ook door sla. Vandaag door gebakke aardappeltjes geroerd, smaakte ook prima. Boordevol vitamines, rauw ook dus.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Erg lekker, ben gek op basilicum. En heerlijk zo'n kruidenhoekje. Gisteren heb ik voor het eerst weer verse pepermunt/citroenmelissethee gemaakt. Kan geen zakje tegenop.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. NZ, je kunt zoveel met kruiden! Kijk eens in een goed kruidenboek zoals Mellie Uyldert of wat moderners. Je pept je eten ermee op, maakt heerlijke thee en kan het als EHBOkist gebruiken. Het hoeft ook niet op...... Kervel is bv heerlijk op een boterhammetje met kwark of humus. Bonenkruid onmisbaar bij bonengerechten; verteren dan beter en tuinbonen met...mmmmmm.
    Dille bij vis, maar ook bv in dressings, komkommer... ik kan uren doorgaan!
    CmM; zeneblad is GELUKKIG niet in mijn tuin. Het is lekker maar ook een enorme plaag.
    Enfin, genieten met de natuur!!

    BeantwoordenVerwijderen