dinsdag 22 maart 2011

het slijk der aarde

Al heel lang leef ik op bijstandsniveau. Mijn gezondheid , een slechte arbeidsmarkt en een verkeerde doktersbeslissing hebben me in die positie gebracht en inmiddels ben ik al heel wat jaren arbeidsongeschikt verklaard, dus het zal niet meer veranderen. Ik heb ook praktisch geen pensioen opgebouwd, dus zal het met een kale AOW moeten doen over drie jaar. Het is niet ideaal, maar gek genoeg heb ik me altijd goed kunnen redden, zonder er in vodden bij te lopen of van de voedselbank gebruik te moeten maken. Nooit schulden gehad, kortom ik ben een gelukkig mens, want dat geeft ook een zorgenvrije nachtrust.
Kon ik me vroeger nog wel eens opwinden over wat ik niet had, of me kon veroorloven, tegenwoordig ben ik heel blij met wat ik heb en voel me rijk. Het jaren streng budgetteren is er zo ingebakken, dat ik het niet eens meer op papier hoef te zetten om te weten waar ik aan toe ben. O, ja, ik houd een on-line kasboek bij, maar dat is makkelijk met de belastingen en voor een overzicht, maar meestal weet ik zo ook wel hoe ik ervoor sta. Na de brand kwam er een som geld van de verzekering los, en ik heb al snel een budget opgesteld, ben mijn licht gaan opsteken over bv vloerbekleding, raambekleding, kasten en heb het geld zonder problemen kunnen besteden zoals het nodig was.Het is vaak zo dat als ik extra uitgaven heb, of iets heel graag wil aanschaffen, er opeens een extraatje komt, zoals een teruggave of een bijzondere bijstandsmaatregel, en het bedrag ook beschikbaar is, zonder mijn vaste buffertje voor heel grote nood, aan te hoeven spreken. Geld is tenslotte maar een middel, geen doel. Het is een afspraak tussen mensen en is eigenlijk iets wat niet echt is. Natuurlijk, als je het echt niet hebt is dat een probleem. Als je schulden hebt, heb je een nog groter probleem. Maar sinds ik zo weinig waarde hecht aan geld, is het ook een steeds minder belangrijke factor geworden in mijn leven. Ik koop bv zoveel mogelijk biologisch, duur ja. Maar ik kijk nauwelijks meer naar de kosten per produkt vergeleken met de gewone niet-biologische spullen. Ik kijk naar wat ik nodig heb, wat me lekker en gezond lijkt en probeer dan met mijn vaste  huishoudgeld, dat te doen. Is het geld wat hard gegaan? Uien, wortelen en kool zijn niet duur, maar heel lekker en multiinzetbaar. Doordat ik geen koffie, frisdranken, koek, snoep, alcohol, snacks en kant en klaar produkten koop en weinig vlees, valt het best mee om boodschappen te doen op die manier. Ik koop misschien minder artikelen, maar wel heel goede en daardoor eet ik  gezond en lekker. Het kost meer moeite dan een kant en klare zak groenten in de wok te gooien, maar echt, niet eens zoveel  extra tijd en zeker minder geld. Ik leef zo tevreden en onbezorgd en weet dat ik mezelf en de wereld er geen kwaad mee doe. Das pas veel waard.                                            

Geen opmerkingen:

Een reactie posten