maandag 4 april 2011

greenwashing

Als bekende commerciële merken opeens gaan adverteren met groen, duurzaam enzo, ben ik gelijk wat wantrouwend. Vaak is het een verkooptruc en blijkt het betreffende product veel minder verantwoord dan men suggereert. Neem N.ivea, Pure en Natural, roepen ze. Bij nadere lezing blijkt dat 95% van hun ingrediënten van natuurlijke oorsprong zijn. Een loze kreet, omdat zelfs aardolieproducten van natuurlijke oorsprong zijn en omdat de meeste cosmetica sowieso die 95% wel halen. Maar het gaat om die 5% die dan niet natuurlijk is... das best veel als je nagaat in welke kleine dosissen sommige stoffen al giftig kunnen zijn. Dit is een zeer verneukeratieve manier van adverteren.

Er is al weer een mooi woord uitgevonden voor dit verschijnsel; Greenwashing, dat wil zeggen ; een groen imago aan je product meegeven om tot hogere verkoopresultaten te komen en om naar de buitenwereld te laten zien hoe goed je als concern bezig bent. Bullshit, dus.
Laten we kritisch blijven en let bv goed op Foodwatch, die dit soort praktijken terecht aan de kaak stelt.

6 opmerkingen:

  1. Net als boerenyoghurt, boerenhoeve en dat soort boerderijachtige namen aan zuivel geven. Mensen denken dan soms dat het biologisch is. Wat het niet is natuurlijk. Reclame is een en al misleiding. Naast het feit dat er niet in zit wat men belooft, hebben we meer dan de helft van alles wat aangeboden wordt niet nodig.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik vind het een mooie uitdrukking 'green washing'! En inderdaad goed om je daar als consument van bewust te zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. "Vers geperst"sap in een pak. Dat vind ik de grootste bedriegerij.Groeten Izerina

    BeantwoordenVerwijderen
  4. ja precies! Ik wond me een tijdje geleden enorm op over de nivea pure & natural en heb toen een klacht ingediend. Misschien vind je het leuk om te lezen:
    http://spaarcentje.blogspot.com/2011/02/post-van-nivea-of-hoe-de-wolf-in.html

    http://spaarcentje.blogspot.com/2011/02/de-greenwashinggate.html

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Spaarcentje; inmiddels heb ik je gelezen en ben het roerend met je eens. De directeur van Unilvever is ook zo aan het green washen, vooral de image van het bedrijf naar buiten telt en uiteraard de winstcijfers. Het zal ze verder een zorg zijn!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ja,ja ........... we willen groen, dan krijgen we dat. De leveranciers gaan er van uit dat we de etiketten toch niet lezen ....... en wees eerlijk, het gros van de mensen doet dat ook inderdaad niet!

    BeantwoordenVerwijderen