woensdag 27 april 2011

Beren in de tuin

Wijlen mijn vader heeft wat zaad van de reuzenberenklauw hier in de tuin gestrooid ooit, veertig jaar terug. Het is natuurlijk een pracht als het bloeit, zo imposant en de insekten die erop af komen, geweldig. Maarrrrrrrrr het is fototoxisch, dwz de brandharen van de onderkant van de bladeren en de stengels en stelen op je huid, in combinatie met zonlicht vormen ernstige brandblaren. Het is dus een linke schoonheid. Ik laat elk jaar een paar planten in bloei komen op plekken waar ze absoluut niet in de weg staan, maar de rest, moet eraan geloven. Dat is een niet ongevaarlijk werkje, waar ik vorig jaar, dwars door een (te dunne)lange broek heen toch twee striemen op mijn been opliep die stevig last bezorgde en nog vaag te zien zijn. Vandaag trek ik dus in volle bepakking en oorlogstenue de wildernis in. Een dikke spijkerbroek, lange kousen, dichte klompen, lange mouwen shirt met een dik vest en werkhandschoenen aan. Gewapend met heggeschaar, een grijper en een aspergesteker moeten de ongewenste gasten worden verslagen!!

4 opmerkingen:

  1. Heul moedig, doe wel voorzichtig
    Groet

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Van gedroogde berenklauw kun je nog een mooie didgeridoo maken! Maar dat is nog niet zo makkelijk en gezien de giftigheid in verse toestand ook niet ongevaarlijk.
    Succes met deze jongens vandaag!

    BeantwoordenVerwijderen