vrijdag 18 maart 2011

Minimalisme

Een minimaliste zal ik wel nooit worden, daarvoor hou ik teveel van een hoop dingen, van boeken, muziek, kunst kleurige kleding en als je ergens van houdt, wil je je er mee omringen. Ik ben wel een consuminderaarster in de zin van goed nadenken, vergelijken en bezinnen voor dat ik iets koop/aanschaf/verwerf. Er is veel wat ik niet koop/eet; ik heb geen auto, geen afwasmachine, geen wasdroger, geen kinderen(!), geen partner, drink geen alcohol, koffie of frisdrank, eet biologisch en behalve chocolade extra puur, geen snoep. weinig en alleen biologisch vlees, eet vaak vegetarisch en koop vrijwel alleen biologische voeding. Ik probeer in huis en tuin milieubewuste keuzes te maken (spaarlampen, afval scheiden, milieu-vriendelijke schoonmaakartikelen, zuinig met water, gas en elektra), reis zelden (en alleen per openbaar vervoer), koop vaak tweedehands. Gebruik weinig en alleen biologische pure cosmetica en huid/haarverzorgingsspullen. Natuurlijk rook ik niet en gebruik geen drugs, gebruik vrijwel geen suiker en zeker geen zoetstoffen. Waarom? Ik hou enorm van de natuur, zodat ik daar zo min mogelijk schade aan wil aanrichten, inclusief aan mijn eigen lichaam. Wat ik enorm belangrijk vind in het leven is het leven in vrede, voor mijzelf en voor anderen. Die vrede voor jezelf moet je zoeken; ik mediteer, neem vaak een stiltemoment en probeer aan de rem te trekken voor ik weer eens te hard ga (lukt met het ouder worden steeds beter). Slow is een mooi woord, dat ik probeer in mijn leven toe te passen. Ook naar anderen en de wereld, probeer ik vreedzaam te leven. Kwaadspreken, schelden, mopperen, ontevreden zijn, boosheid zijn manifestaties van hoe het niet moet. Ik ben echt geen heilig boontje en maak ook mijn fouten en vergis me vaak genoeg, maar probeer er  wel van te leren.  Teruggaan naar de essenties van het leven is een manier om dicht bij jezelf en het NU te blijven en dat geeft me veel helderheid in hoofd en hart. Uiteindelijk dus toch een egoïstisch doel; ik voel me er beter bij om zo te leven. Vaak zie ik mensen met een prachtig Zen-achtig huis, die in geestelijke chaos leven. De uiterlijke kant is dus geen garantie voor innerlijke sereniteit. Wie rust in zichzelf heeft gevonden kan overal leven.                                                                                           

4 opmerkingen:

  1. Ik vind dat je heel bewust bezig bent, daar kunnen velen een voorbeeld aan nemen hoor :-)
    Iemands huis is vaak wel een afspiegeling van de ziel, ook als dat huis uit een tijdschrift komt. Juist de eigen elementen vertellen iets over die persoon.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Een prachtige balans. Ik vrees dat ik daar nog een heel eind van verwijderd ben. Koffie, alcohol, die laatste paar sigaartjes, ik kan nog niet zonder. We zijn wel heel milieubewust en energiezuinig. Ook proberen we overal het positieve van te zien. Dat dan weer wel.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat mooi beschreven.Weet je,dat het bij mij wel eens wringt? Aan de ene kant consuminderen. Maar aan de andere kant genoeg van mezelf houden en dus mezelf wel eens verwennen. IK heb daar niet altijd een evenwicht in. Groeten Izerina

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Inderdaad heel mooi beschreven.
    En ik heb precies hetzelfde als Izerina. Je wilt het bewust doen maar het is moeilijk om je alles te ontzeggen.
    Aan de andere kant: bewuste keuzes maken juist het verschil.
    Jij bent inderdaad heel goed bezig!
    Gr,
    NZ

    BeantwoordenVerwijderen