maandag 21 maart 2011

Koken

Koken doe ik meestal graag. Ik hou ook van lekker, gezond en puur eten, dus dat is een goede combinatie. Zelden kook ik echter volgens recept, terwijl ik  vele kookboeken bezit. Die boeken, daar doe ik vooral informatie en inspiratie uit op. Wat combineert met wat, en hoe zal ik nu weer eens een struik broccoli te lijf gaan. Mijn laatste kookboek is De dikke Vegetariër. Een schandalig duur, maar ook dik boek, dat ik vaak zal doorbladeren. Via omero, een goede boekenzoeker,  heb ik een goedkoper exemplaar opgescharreld. Er zijn diverse on-line bookshops die beschadigde exemplaren opkopen en aanzienlijk goedkoper kunnen aanbieden. Niet dat de vellen erbij hangen, maar er kan een moet in het karton van de kaft zitten, een hoekje omgekruld zijn of een veeg op de buitenkant zitten. Ik vind dat geen enkel bezwaar als dat me ettelijke euro's uitspaart.
De dikke vegetariër is een must have voor mensen die graag veelzijdig en fantasierijk koken,. Het legt technieken goed uit, levert veel variatiemogelijkheden en is zeer uitgebreid. Ik ben er zeer mee in mijn sas en al zal het mijn kookgedrag niet ingrijpend veranderen, ik zal er wel vaak ideeën uit opdoen. Voor iemand die beter wil begrijpen waarom veel eten uit de supermarkt en de reclame niet deugt en wat je dan wel als goede keus kunt nemen, is het nieuwste boekje van Michael Pollan; Echt Eten , een handleiding, heel verhelderend. Hij schreef eerder Een Pleidooi Voor Echt Eten, wat een meer uitgebreide en wetenschappelijker onderbouwing van zijn stellingen bespreekt. Echt Eten is in simpele regels en stellingen een praktisch handvat.

5 opmerkingen:

  1. Hele leuke suggesties! Ik heb ze opgeschreven in het notitieboekje dat ik altijd bij me heb. Ik neus graag bij tweedehands boekenzaken, misschien dat ik ze tegenkom! Inspiratie is nooit verkeerd, ommers?

    Groetjes
    Heleen

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het boekje Echt eten kost maar een tientje het andere nieuw 50 euro. Beiden zijn nieuwe uitgaven dus niet snel tweedehands te krijgen. Via Omero kan je wel kijken naar allerlei tweedehands en licht beschadigde boekenwinkels on-line.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Die dikke ga ik over een paar maanden lenen bij de bieb. Dan zal die er wel zijn.Soms vind ik het wel eens jammer,dat ik zo'n kleine en moeilijke eter ben. Want koken en bakken is zo leuk. Groeten Izerina

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hé, dat omero kende ik nog niet! Bedankt voor de tip! Ik gebruik nu vergelijk.nl of beslist.nl om goedkope boeken op te sporen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Heb inderdaad veel goede dingen over de dikke vegetariër gehoord.
    Maar ik vind hem te duur, daarnaast heb ik ondertussen al zoveel hele lekkere recepten verzameld en ook op internet staan er genoeg.
    Nee, zonder dat boek eet ik echt niet minder .......... gelukkig haahhahahahaha

    BeantwoordenVerwijderen