woensdag 23 maart 2011

Het derde ding

In een oud vegetarisch kookboek trof ik de term; Het derde ding op je bord aan. Hiermee werd , naast aardappel (of een vervanger) en groente, een element bedoeld dat het vlees vervangt. De meeste mensen eten nog erg traditioneel inderdaad en wensen naast hun piepertje en bloemkool nog iets vleesachtigs op hun bord te vinden, het liefst met jus. Daaruit voort kwamen enge hamburger- en gehaktbalachtige dingen voort, die een kunstmatige bruinrode kleur hadden en een textuur die aan vlees moest doen denken, maar dat dus niet deed. Meestal was de smaak ook niet jédat en zaten ze vol met kleur- en smaakstoffen. Dat moet je niet willen en dat doe ik ook niet. Ik maak wel soms een derde ding, maar dan is het een schep peulvruchten in saus of een koekje van graan/groenten/peulvruchten met lekkere verse kruiden en wat specerijen op smaak gebracht, geen vleessmaak, nee gewoon natuurlijk lekker. De column van Wouter Klootwijk in het Noord-Hollands dagblad van dit weekend was me dan ook recht uit het hart gegrepen. Hij is vaak wel wat kort door de bocht, maar in grote lijnen legt ie wel de vinger op de zere plek. Hierbij ook.
Al moet ik bekennen dat sommige groenten- en kikkererwtenburgers me best wel smaken, maar waarom moeten ze burgers heten?

3 opmerkingen:

  1. Ik denk omdat men zo de vleeseter het best over de streep kan trekken om ook eens iets vegetarisch te eten. Er wordt, ook in de vegetarische hoek, nog steeds heel veel gedaan om de vleeseter tevreden te stellen. Ik walg altijd een beetje van die vegetarische rookworsten, frikandellen, en hamburgers. Er is zelfs vegetarische boterhamworst of gerookte ham. Naar mijn idee niet gemaakt voor de vegetariër maar voor de vleeseter die iets bekends op zijn bord wil. Iets traditioneels. iedereen mag van mij dergelijke dingen eten maar ik vind ze qua samenstelling net zo dubieus als menige 'normale' frikandel.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik moet toegeven dat ik die dingen niet lekker vind. In ieder geval niet de bio varianten en andere koop ik niet.
    Dus maak ik ze zelf want behoefte heb ik er inderdaad ook aan.
    Grappig zoals jij het zegt. Maar ik heb er geen probleem mee om kaas-schnitzel of kaasburger te zeggen. Als er maar geen 'lijk' inzit, vind ik het goed.
    Gr,
    NZ

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik denk,dat bij fabrikanten en misschien vegetarische beginners,de kennis over pure peulvruchten en granen ontbreekt. Jammer,want het is zo lekker. Ik heb meestal maar één of twee pannen op het gas. Niks derde ding. groeten Izerina

    BeantwoordenVerwijderen