zondag 6 maart 2011

Hallo tuin

Voor het eerst dit jaar lekker een uurtje in de tuin gerommeld. Troep en oude dooie planten opgeruimd, wat ruimte op het erf gemaakt, veel afgestorven plantendelen weggesnoeid en de kruiden geinventariseerd. Overleefd hebben de dragon, laurier, rozemarijn, citroenmelisse, bieslook, peterselie, munt, oregano en salie. De lavas zal wel komen nog, dus dan moeten er  nieuwe planten komen van selderij, tijm, bonenkruid, basilicum (zaai ik waarschijnlijk zelf) en misschien nog wat leuke dingen als ik die tegenkom. Een goed gevuld kruidenhoekje is een rijkdom bij het koken en zelfs voor in de groentensappen die ik maak. Er is heel veel te doen, omdat ik jaren de zaak meer op zijn beloop moest laten dan me lief was. Maar ook dit moet rustig wederom opgebouwd worden. Elke dag een draadje , maakt een hemdsmouw in het jaar, luidt het oude gezegde.

5 opmerkingen:

  1. Wat ga jij een bijzonder voorjaar tegemoet na die refelexzone behandelingen.Iedere dag een beetje geeft straks een mooie tuin.Ik krijg de tuin-kriebels,als ik dit lees. Groeten Izerina

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Oh daar heb ik ook wel zin in. lekker weer de tuin in. Ben ook van voornemen om weer eens kruiden te proberen te planten. Ben benieuwd of het gaat lukken....

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik wil ook wel weer bezig met mijn kruidenhoek maar alles is hier nog bevroren. Ik zag de bieslook wel weer opkomen. En ik hoop dat mijn marrokaanse pepermunt het nog gaat doen.Weet je dat Lidl mooie basilicumplantjes heeft en vaak ook nog andere soorten. Kunnen zo de grond in. (slaan bij mij meestal goed aan)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. hoi Merel, misschien heb je hier iets aan? http://www.tuinadvies.be/kruiden.htm

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mevrouw Jee, ja, en de DEKAmarkt idem en dan nog biologisch ook, en voordelig. Basilicumplanten kunnen pas naar buiten als de nachttemperatuur niet beneden 5-10 graden boven nul is, anders verdwijnt de plant gewoon, wordt zwart.

    BeantwoordenVerwijderen