maandag 21 maart 2011

Groen, groener, groenst

Het lijkt wel een wedstrijd in blogland: Wie is het groenst?
Hoe zeer ik ook toejuich dat iedereen milieubewust is en daarnaar leeft, moet het geen dogma worden.
Het leven draait om veel meer dingen en eigenlijk ook nergens om.
We worden geboren en we gaan dood, dat staat vast en daartussen in, ervoor en erna mag een ieder naar eigen smaak invullen. Het leven is kort en heeft geen garantie, dus het is kostbaar en zo niet alleen je eigen leven maar dat van alles en iedereen om je heen. Daaruit zou je een leven kunnen besluiten te leiden dat respect toont en dat je empathie hebt voor alles wat je omringt. Milieubewustzijn is daar een logisch uitvloeisel van, maar ook plezier in het leven hebben,  lief voor jezelf en je lichaam zijn, niet alleen geluksmomenten najagen maar het leven in al zijn volheid, dus ook met de duistere kanten accepteren en vieren. Je bent nergens toe verplicht, maar kunt je wel verantwoordelijk voelen en die verantwoording nemen, maar niet ten koste van alle andere dingen in het leven. Wat voor jou op dit moment goed is, is dat niet voor mij, en omgekeerd. Wie bijvoorbeeld niet werkt , leeft op kosten van de anderen, maar vervuilt minder, want reist niet, heeft die auto niet nodig en dat dure pak, en die representatieve schoenen en heeft niet de verantwoordelijkheid voor het vervaardigen van milieuonvriendelijk materie, die we niet nodig hebben. Het kan ook heel nuttig zijn om goed voor jezelf en je direkte omgeving te zorgen en voor je medemens een luisterend oor en tijd te hebben. Zo zal niet iedereen dit zien, maar het is een manier om ernaar te kijken, zoals je naar veel dingen op verschillende manieren kunt kijken. Midas Dekkers noemt het krijgen van kinderen de milieu-onvriendelijkste aktie die een mens kan nemen in zijn leven, dat is zijn manier van kijken, waarom ik dan weer hartelijk kan lachen. Er is geen waarheid, er is alleen jouw waarheid op dit moment, wil ik maar zeggen, dus een wedstrijd houden in wat dan ook is gewoon bezig zijn met iets fictiefs, het is maar een gedachtekronkel. De werkelijkheid is gewoon wat jij aan vrede voelt in jezelf.

9 opmerkingen:

  1. Ik snap'm hoor, maar wat mijn blogje betreft ging het niet om wie het groenst is. Integendeel. Het is juist leerzaam om te lezen hoe ieder er mee bezig is en dat het leeft onder de bloggers. Gelukkig zou ik zeggen want er zijn nog genoeg mensen die het hele milieu en alles er omheen niets kan schelen. Ik denk dat we allemaal erg bewust leven en daar over schrijven. Persoonlijk vind ik het fijn om mijn ervaringen te delen en ook bij anderen te lezen hoe zij met e.e.a omgaan.
    Door sommigen wordt over een hype gesproken. Maar dat is niet zo vreemd als je hoort over een naderende kernramp o.a Het drukt mensen met de neus op de feiten en het groen bezig zijn wordt daar denk ik erg door gestimuleerd.
    Ook kunnen we hier in blogland snel elkaar vinden d.m.v het volgsysteem en dan lijken het soms wel erg veel consuminderblogs, maar er zijn natuurlijk nog veel meer blogs die over andere zaken gaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Je hoeft je niet op je tenen getrapt te voelen, hoor!;-)Het van elkaar leren is in deze natuurlijk heel fijn, en ook ik word regelmatig geïnspireerd tot dingen (weer) doen, zoals het kiemen van zaden dat voorbijkwam op een blog. Alleen het klinkt hier en daar (niet zozeer bij jou, maar ik lees veel blogs)nogal competitief en dat strijkt me een beetje tegen de haren in. Er zijn gelukkig veel blogs over allerlei dingen en ik lees van alles omdat ik ook daar van leer. Fijn dat je reageerde want ik wil het niet te streng laten klinken en zeker niet persoonlijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wonderlijk,hoe ieder op eigen wijze blogs leest. Ik vind het wel leuk te lezen,hoe vooral jonge mensen milieubewust leven. En daarbij steun hebben aan anderen op de blogs. Want soms kun je in je omgeving zo'n eenling zijn met dat gedrag.En helemaalleuk is,ik pik bij jou en anderen weer ideetjes op. Voor mij zijn verhalen van de consuminderblogs iets vertrouwds,wat ik in eigen omgeving bijna niet tegenkom. groeten Izerina

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Aan deze kant van de grens is het gras nog veeeeel groener. :o)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Goeieavond Vlasje, neen hoor het is helemaal
    geen competitie :) ik wil gewoon veel leren
    en nieuwe dingen proberen..en dankzij jullie
    blogjes kan ik dat ook...
    Ik lees je graag, je schrijft ook zo vlot..
    Grappig dat we vandaag met verschillende bloggers
    over het groene schreven :)
    Ik ben gewoon hierover beginnen schrijven vandaag omdat de collega's mij
    al een groene vinden omdat ik de lichten uitdoe
    en op de verwarming let.... zo gaat het dikwijls...
    ik begin met een zin en weet niet waar ik ga
    uitkomen :)in mijn logje
    liefs

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik snap denk ik wel wat je bedoelt. Het moet geen competitie zijn. Ik vind het erg leuk om tips op te doen en dingen uit te proberen. Het heeft hier al veel veranderd. Veel dingen zijn en zuinig en milieuvriendelijk en vooral gezond. Prachtige combinatie toch? Lees daarom graag je blog. Bovendien vind ik het heerlijk dat je zelf op elk gewenst tijdstip, dus ook even tussendoor, je ei kunt. Mijn blog gaat eigenlijk nergens over. Het heeft niet een thema, maar ik zet er alles op wat aan voorbij komt en waar ik me soms druk over maak. Ik probeer mijn gezinsbudget bij te houden en ondertussen bewuste keuzes te maken wat betreft de voeding en de uitstapjes. Ik verbaas me vaak over de naïviteit die ik soms hoor wat betreft de inhoud van eten, cosmetica etc. En vind dat je binnen elk budget prima bio kunt eten, mits je je ingrediënten aanpast aan het seizoen.
    Mensen in mijn omgeving zijn bijzonder attent, maar als ik in december kom eten en mensen allerlei bio-producten voor die gelegenheid hebben gekocht ( bio-framboosjes in de winter?) voel ik me bezwaard.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Lieve reageersters, het was niet bedoeld als kritiek of om iets of iemand lachwekkend te maken, maar om uit te leggen dat het voor mij te maken heeft met een levensfilosofie die verder gaat dan alleen gezond eten, of consuminderen, minimaliseren of groen leven. Het is een totale insteek op het leven en de wereld en mijzelf waar het een onderdeel van is. Ik probeer gewoon authentiek te zijn en dicht bij mijzelf te blijven, zonder te letten op wat hip is,of in de mode, of maatschappelijk aanvaard, het is hoe ik wil leven en waarom.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Zo, kom ik ook eens op jouw blog kijken....leuk blog! Ik denk dat ik je maar ga volgen want we hebben veel interesses gemeen. :-)

    Wat de competitie betreft - zelf was me al opgevallen dat (met name op de Engelse blogs) het ene blog na het andere begint met het verkopen van e-books. Alsof je daarmee iets bewijst. Dat je Groener bent, meer Zen, populairder of het meest gevolgd...of het groots aantal verkochte e-books hebt. Meibloempje

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik hoop dat deze trent om groener te zijn zich voortzet. Er wordt steeds vaker gesproken over een wereldwijd bewustwordingsproces. Soms in combinatie met hele mysterieuze theoriën die strekken van het Maya jaar 31-12-2012 tot en met buitenaardse interventies. Ieder zijn ding. Ik vind je dat je blog ook het signaal afgeeft dat er blijkbaar eindelijk iets tot mensen door begint te dringen. Ik hoop ook dat het geen tijdelijke populaire gedachte is. Dat het de gewoonste zaak van de wereld gaat worden.
    En mocht er zo hier en daar zélfs een tikkeltje competitiedrang zomaar de kop opsteken (hoe menselijk) dan doen we daar in ieder geval eens een keertje ons voordeel mee.
    Fijn dat je blogt over deze onderwerpen en nog fijner dat er op gereageerd wordt.

    BeantwoordenVerwijderen