vrijdag 4 maart 2011

Genoeg

Om niet onterecht als een halve heilige bekend worden, hier nog wat zaken die ook bij mij verbeterd kunnen worden en vallen waar ik in dreig te lopen.

Jaren lang was ik een zeer slechte huisvrouw, ik zag dingen gewoon niet en als ik het op mijn heupen kreeg, ging ik eerst de stad in om veel wonderdoekjes en wondermiddelen te kopen. De witte tornado kwam bij mij echter niet vanzelf uit de fles en ook de doekjes bleken toch echt een stevige hand nodig te hebben om hun werk te doen.  Dat was een leerproces. Inmiddels maak ik nog steeds mijn enorme voorraden sponsjes, borsteltjes en doekjes op, maar gebruik daarbij gewoon milieuvriendelijke vloeibare zeep en soda en azijn enzo. Toch, als ik af en toe  in een reclame van TellSell val waarin weer een magische vloerwisser of automatische ramenzemer wordt gedemonstreerd, wil ik het zo graag geloven! Ook bijvoorbeeld die wonderbra, dat lijkt me zo ideaal, dat ik bijna vergeet dat ik geen borsten meer heb(waar ik in het geheel niet mee zit, trouwens). Enfin, ook ik moet mezelf soms streng toespreken dat Sinterklaas en de Paashaas niet bestaan.
Ook ben ik nog steeds aan het watertanden als ik lekkere taarten, chocotoetjes en brownies voorbij zie komen. Meestal bezwijk ik niet, want ik besef donders goed wat voor zooi het meestal is en dat mijn suikerzieke lijf daar echt niet op zit te wachten. Om mezelf niet te streng te behandelen in deze en het gezonde gedoe niet tot een soort obsessie te laten uitgroeien, neem ik het soms minder nauw. Een keertje patat of een Turkse pizza, daar ga je echt niet dood van en weet je, meestal valt het na een paar happen alweer tegen ook. Zomers af en toe een ijsje is ook niet erg, want ik compenseer die extra koolhydraatjes wel met een boterham minder ofzo. Het is belangrijk om er geen -isme van te maken want alles waar te voor staat (behalve tevreden en tehuis) is niet goed, zei mijn oma al. Het leven is er ook om te genieten, maar de balans tussen de goede en minder goede dingen moet wel bewaakt worden. De enige zaken waarin ik echt doorsla is boeken en muziek, maar dat sta ik mezelf toe, zolang de financiën het toelaten.En er komt veel via MP het huis binnen en er verlaat ook weer veel het huis naar weggeef, kringloop of  goede doelen. Het blijven on-goiing processes, waaraan ik steeds schaaf.

2 opmerkingen:

  1. Gelukkig maar.dat je jezelf verwend. Want dat is heel belangrijk. En als je het bewust doet,geniet je dubbel. Maar dat "zomaar kopen"omdat het goedkoop is,,ik onvrede heb of ik toch in de stad loop,dat heb ik niet meer. Die behoefte is weg. Mijn man zegt wel eens "Jammer,dat ik tevreden ben,dan kan ik niet meer lekker iets gaan kopen". groeten Izerina

    BeantwoordenVerwijderen