zaterdag 5 maart 2011

Daslook-lentebode

In mijn tuin barst het van de daslook, een wilde looksoort van de bossen (waar dassen voorkomen vind je meestal ook daslook). Normaal gesproken beschermd -en terecht- maar ik heb hem in overvloed staan dus mag er best geregeld blad van plukken en gebruiken. De bladeren die een beetje op Lelie-van-dalen-blad lijken, smaken heerlijk tussen knoflook en bieslook in en zijn erg gezond, goed voor hart en bloedvaten, antiseptisch, goed voor darmen en tegen griep en verkoudheid. Ze gaan bij mij volop in de sla, soep, op de tomaat en in salades, op aardappel- en graangerechten, enfin overal waar je ook bieslook zou gebruiken. Omdat ik met beleid oogst, komen er evengoed in mei een zee van witte bloemschermpjes om van te genieten. Het is een weelde om in de tuin te hebben al noemen de Engelse tuiniers het de bospest. Er is al wat blad te zien en voorzichtig pluk ik al. Jammer dat na de bloei ook het blad snel vergeelt en verdwijnt zodat je het maar tijdelijk kunt gebruiken. Driekantig look, met lang grasachtig blad,dat uiiger is qua smaak  heb ik ook massaal in de tuin   maar dat gebruik ik veel minder. De lente is echt bezig te ontluiken, en ik speur al naarstig naar de eerste topjes van de lavas, de volgende die altijd verschijnt.

5 opmerkingen:

  1. Dat klinkt heerlijk. Zou ik het kraaienlook aan de dijk ook zo kunnen gebruiken? Groeten Izerina

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja, hoor, kraailook is prima bruikbaar en heeft ook dezelfde geneeskrachtige werking als de meeste looksoorten. Het is alleen nogal vezelig van struktuur, dus goed fijn knippen of snijden. Ik gebruikte het vroeger tijdens het kamperen veel bij het koken.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. O lekker daslook! Bij ons in het bos groeit het ook veel en ik laat de kinderen er altijd van proeven. Inderdaad wat je zegt: ontzettend gezond en nog biologisch ook!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. cadeautje van de natuur. Straks ook weer jonge brandnetels voor de soep :)

    BeantwoordenVerwijderen