donderdag 3 maart 2011

consuminderen

Er zijn vele blogsters die bezig zijn met consuminderen. Een enkeling wil een huis dat zo leeg mogelijk is (Is dat geen nieuwe verslaving? Clean surfaces, Sweety- aldus Edwina in Abfab)een ander wil van een schuld afkomen of sparen, een derde is vooral begaan met het milieu. Ik ben met veel dingen al sober aan het leven, maar zie het niet als doel op zich. Ik wil alleen niet aan de leiband van de economie (die draait op hebzucht) meelopen en prettig en niet te ingewikkeld leven. Geen schulden hebben en een buffertje voor nood zijn daar fundamenten voor, en die heb ik gelegd. Het milieuaspect vind ik erg belangrijk evenals het gezondheidsaspect als het op bv voeding en dergelijken aankomt. Maar ik heb de financiële middelen niet om alles duurzaam te kunnen kopen (al doe ik wat voeding betreft weinig concessies) en zie ook dat daar een bepaalde modieusheid (hip om groene kleding te kopen en een verantwoord drinkflesje met je mee te dragen)te bespeuren valt. Maar leven met een open oog voor de consequenties van je gedrag is voor mij voorwaarde. Hoe zou ik volop van de natuur kunnen genieten als ik zou weten dat ik onnodig vervuil en de aardse reserves verspil?  Ik ben niet roomser dan de paus, maar wil wel zoveel mogelijk mijn verantwoordelijkheid nemen. Maar LEVEN is meer dan dat, het leven is ook wat je met je gedachten doet, hoe je over je medemensen oordeelt, wat je probeert uit te dragen door je eigen gedrag en daden.

2 opmerkingen:

  1. Ja er bestaat ook psychologische milieuvervuiling. Je zou denken dat materieel milieubewustzijn altijd hand in hand gaat met respect voor dat stukje natuur,dat mens heet. Helaas heersen ook bij milieumensen soms oordelen over hen die anders leven. Groeten Izerina

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Jij bent veel Roomser dan de Paus.
    Kijk maar hoe veel daar geconsumeerd wordt (niet dat hij daar persoonlijk wat aan kan doen, denk ik). Ik denk precies hetzelfde hierover.

    Maar helemaal eens met Izerina, je moet doen wat je kunt en wat goed voelt voor jezelf.
    Gr,
    NZ

    BeantwoordenVerwijderen