vrijdag 18 februari 2011

Denken

Heel vaak zit ik een beetje voor me uit te mijmeren en dan komen er soms ideeën op die ik normaal niet snel heb of worden opeens dingen duidelijk die ik maar niet scherp kreeg. Dat zogenaamde doelloos zitten staren en je gedachten laten drijven, heeft vaak productieve gevolgen. Als je heel bewust over iets nadenkt,  gebeurt het vaak dat je er net naast blijft grijpen.  De menselijke geest is gebaat met beide soorten denken, althans de mijne.

Een voorbeeld; ik zoek naar een betere en handiger manier om iets op te bergen. Ik denk, kijk in diverse sites en weet het steeds minder goed. De oplossingen die ik zie zijn duur en niet makkelijk te krijgen. Als ik later een beetje flierefluiterig in een tuinstoel van het lentezonnetje geniet, zie ik opeens een doos voor me die ergens boven moet staan en perfect voor mijn doel zou zijn. Als ik later zoek en de doos tevoorschijn haal, blijkt ie ervoor gemaakt te zijn. Een beetje plakplastic om de doos wat smoel te geven en hup, voor vrijwel niks mijn opbergprobleempje opgelost. Mijn onderbewuste wist dus precies wat ik nodig had en ging buiten mijn medeweten aan het werk om te kijken welke mogelijkheden er al waren en liet me dit als een soort dia zien. Geweldig!

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen